Jdi na obsah Jdi na menu
 


historie suzuki

2. 3. 2008

Historie Suzuki


V roce 1909 ve městě Hamamatsu založil Michio Suzuki společnost, která neměla zpočátku vůbec nic společného s motocykly, ale zabývala se vývojem a výrobou tkalcovských stavů. Teprve roku 1939 bylo započato s výrobou motorových vozidel. Po druhé světové válce nabídl rychle rostoucí domácí trh dostatek prostoru. Výrobu motocyklů odstartovalo v roce 1952 dvoudobé motokolo Power Free o objemu 36 kubických cm. Kromě dvoutaktů vyráběla společnost Suzuki i přívěsné lodní motory, lehké čtyřkolky, automobily, jízdní kola a motorové čluny.

 

Jako ostatní domácí konkurenti se zkoušela také Suzuki uchytit v motoristickém sportu – což se znamenitě podařilo. Suzuki vyhrála v roce 1962 vůbec první světový šampionát ve třídě do 50 kubických cm. Úspěch na evropských velkých cenách přiměl Japonce vysoce výkonné dvoutakty vyrábět také sériově. Na počátku sedmdesátých let legendární GT750 „Vodní buvol“ se 70 koňmi produkovanými dvoudobým kapalinou chlazeným řadovým tříválcem již dokázal zrychlit z 0 na 100 km/h za 5 sekund.

 

Na scénu se ale draly úspornější čtyřtaktní motory: dvouválcové – GS400 (ten žije ještě dnes v aktuální GS500) nebo čtyřválcové modely GS750 se dvěmi na hoře umístěnými vačkovými hřídeli se rychle staly bestsellery. Čtyřdobý čtyřválec GSX s 16 ventilovou technikou byl představen v roce 1980. O pět let později se rozběhla výroba legendárního super sportu GSX-R750, který disponoval celokapotáží, hliníkovým rámem a výrazně sníženou hmotností…

V roce 1995 přišla do prodeje první generace modelu Bandit s nesmrtelným vzduchem a olejem chlazeným motorem z dřívějších supersportovních modelů a klasickým vzhledem. Bandit 600/650 a 1200/1250 spolu s roadsterem SV650 a jeho mladším enduro sourozencem V-Strom 650 patří do dneška mezi nejprodávanější motocykly na evropském trhu, přičemž moderní vidlicové dvouválce SV nemají mezi japonskými výrobci zatím konkurenci. Ani Suzuki se nemohla nezúčastnit závodu o nejrychlejší sériový motocykl světa, proto vznikl model Hayabusa 1300 dosahující maximální rychlosti kolem 300 km/h. Vrcholem nabídky a reprezentantem nejmodernější techniky jsou tradičně supersportovní modely GSX-R600, 750 a 1000, které jsou považovány za absolutní špičku ve své kategorii.

 

Díky široké paletě nabízených modelů od stopětadvacítek, přes luxusní skútry, závodní motokrosové speciály, silniční dvouválce, až po gigantické cruisery uspokojuje Suzuki všechny typy jezdců, kteří oceňují špičkovou technickou úroveň, vysokou spolehlivost a výhodný poměr výkonu a ceny motocyklů této uznávané značky