historie jawy
V roce 1928 poklesly zakázky vojenské správy Janečkově
zbrojovce. Vyráběl totiž zastaralé kulomety Schwarzlose. František Janeček se
musel rozhodnout, zda výrobu - a tím i zisky - omezit nebo začít vyrábět
civilní zboží. Pokoušel se o výrobu psacích a počítacích strojů, ale pro výrobu
neměl vyhovující zázemí. Nakonec se rozhodl pro výrobu motocyklů.
Janeček nechtěl ztrácet žádný čas a zakoupil licenci a výrobní zařízení na
motocykl Wanderer 500 OHV. Byl to těžký čtyřtaktní motocykl se zastaralou
konstrukcí a četnými nedostatky. Roku 1929 tak vznikla firma JAWA. Název JAWA vznikl spojením začátečních písmen JAneček a WAnderer. Jawa měla velmi silnou
konkurenci, přesto se mezi Čechy stala oblíbenou. Motocykl Jawa 500 OHV stál 15 - 17 000
korun.
Když se do výroby dostal malý levný automobil Aero 500 (přezdívaný cililink) a
Aero 662 prodávaný za 16 000 korun, zájem o drahé motocykly Jawa 500 OHV velmi
poklesl. Jawa musela změnit výrobní program. Bylo rozhodnuto zakoupit licenci
na anglický dvoudobý motor o objemu 172 ccm Villiers. Motocykl Jawa 175 Villiers měl rám vlastní
konstrukce. Díky jednoduché konstrukci byl motocykl prodáván za velmi výhodnou
cenu 4590 korun. Stal se velmi oblíbeným a rozšířeným.
Motocykl Jawa 175 Villiers byl určen pro méně majetné motocyklisty. Stále ale
existovala skupina bohatších lidí, kteří měli zájem o silný čtyřtakt. Jawa jim
vyšla vstříc model Jawa 350 SV,
který se dostal do výroby v roce 1934.
Jawa se stala velmi populární a dominantní značka českého motorismu. Motocykly
byly stále dále modernizovány a vznikly tak modely Jawa 250, 100 - Robot,
250 Duplex Blok a 350 - OHV Speciál. Velmi populární a oblíbené byly také
automobily Jawa
Během války firma nemohla legálně vyvíjet nové produkty. Přesto ale v ústraní
tajně skupina vývojářů v čele s Josefem Jozífem navrhovala nový motocykl a
automobil. Vznikl tak motocykl Jawa 250 - Pérák a automobil Jawa Minor II.
Pérák byl zkoušen v provozu, byl přebarven krycí vojenskou zelenou barvu.
Jawa 250 - Pérák byl
první poválečnou premiérou Jawy. Byl představen v roce 1946 na autosalonu v
Paříži. Patřil k nejlepším motocyklům ve své kategorii a dokonce firma Indian
je pod svým názvem Indian dovážela do Ameriky. Motocykl byl vylepšován, vznikl
také dvouválec o objemu 350 ccm. Od Péráku je také odvozen motocykl Jawa 500 OHC. Ten byl používán
převážně policií a armádou.
Vlastní kapitolou je výroba malého motocyklu Pionýr na Slovensku. Ta začala v
roce 1954 modelem Jawa 50 Pionýr
přezdívaný Pařez. Motocykl byl výjimečný centrální proužicí jednotkou a motorem
jako součást rámu. Poté byl přestaven na model Jawa 555 s kryty na kolena a
kapotáží sedla protáhlou v nosič. Později byly vyráběny populární modely 05,
20,
Revoluční zadní odpérování motocyklu Jawa 250 - Pérák mělo stále drobné chyby.
Ty byly odstraněny na modelu Jawa 250 - Kývačka, který měl dvousedlo a
pozměněnou kapotáž světlometu. Později byly tyto motocykly osazovány
automatickou spojkou Jawa Atomatic.
Z modelu Jawa 250 vychází také Jawa 350 - Californian, který se
vyznačuje vysokým výkonem a odděleným mazáním oilmaster.
Unifikovaná řada patří
nyní k méně oblíbeným motocyklům Jawa. Měla zvláštní vzhled a uchycení motoru
shora okolo karburátoru. Toto uchycení je dnes velmi moderní.
Roku 1974 byl uveden do výrobu model Jawa 634. O kvalitách tohoto motocyklu svědčí i hodnocení
italského časopisu Motociclismo: "Na náš italský trh byl uveden motocykl,
na jehož užitné vlastnosti se podíváme, pod prostým označením 634. Přes dezén
zadní pneumatiky a způsob reakce pérování byla jízda ve vyšších rychlostech
jezdcem hodnocena jako velmi dobrá. Průjezd rychlých zatáček je velice
jednoduchý, také při silném naklonění neměl motocykl snahu opustit stopu.
Nejlepší vlastností motoru je zátah od malých otáček a také odolnost vůči
špatnému zacházení. Velice snadné bylo spouštění motoru, i když pedál klikové
hřídele přenáší jen poměrně malé otáčky." - Motociclismo.
Motocykl 634 byl zmodernizován a vznikla tak Jawa 350 - 638. Motor má zdvojené ložisko klikové hřídele,
motor z lehké slitiny, elektronické zapalování a nový karburátor se sitičem.
Motocykl Jawa 639 se velmi podobá "šestsettřicetosmičce", má ale
přední kotoučovou brzdu a kapotáž. V roce 1994 vznikla Jawa 640, která se od Jawy 639
liší především designem a přední kotoučovou brzdou. Později byl zkonstruován
také motocykl o objemu 125 ccm,
který se podobá motocyklu Jawa 640. Novinkami jsou motocykly řady Dandy